disebalik yang jelek...akan ada yang cantik...

Posted by penegak Syiar!! | Posted in


sedih sangat bila tengok orang-orang sekeliling...aku tanya..kamu islam tak??
dia menjawab dengan bangga...yes, of course!!sambil angin meniup rambutnya yang baru lepas di rebonding dan diwarnakan kuning perang. aku jalan lagi..ramai sangat wanita bertudung..Alhamdulillah...sempat hati ku mengucap syukur..tapi tiba-tiba mataku, jantungku tersentap apabila mereka duduk singgah di KFC..menghilangkan penat...astaghfirullahalazim...apa nak jadi..
kemudian aku jalan lagi..terserempak dengan beberapa orang remaja lelaki pelajar kukira, mungkin dalam lingkungan 16 atau 17 tahun..ketika diri ini berselisih dengan mereka, satu bau bagai menusuk kedalam hidung..Ya Allah..busuk nya..bau asap rokok...
subhanallah....aku terkedu...
singgah sebentar di salah satu gerai makan, setelah aku jamin segalanya halal..maaf ya singgah sahaja sementara menunggu azan..aku keluarkan air mineral HPA dari dalam beg. Bismillahirrahmanirrahim...lalu ku teguk...Alhamdulillah nikmat terasa..
"Allahuakbar...Allahuakbar..."
Alhamdulillah azan akhirnya berkumandang. sengaja aku tunggu sehingga azan yang dikumandangkan selesai. baru mudah untuk menjawab azan.
sedang aku menjawab azan, mataku terpana pada 2 makhluk yang sedang asyik dibuai bahang pecintaan. tanpa menghiraukan azan, mereka terus sahaja berrsandiwara. aku geram..nafsu amarahku membuak-buak..segera aku menuju ke surau, muslimat. mengambil air sembahyang...alhamdulillah ada ketenangan tersalur sedikit demi sedikit ke dalam diriku...
menunaikan solat sunat dua rakaat. menunggu bilal melaungkan iqamat..
"assalamualaikumwarahmatullah....assalamualaikumwarahmatullah.."
selesai imam dengan doa..aku pantas membuka telekungku dan bergerak ke belakang untuk memberi peluang saudara-saudara lain untuk menunaikan solat.
ku keluarkan mushaf biru kesayanganku..kubaca helaian demi helaian...
"sadaqallahulazim..."kututup dan menyimpan semula dalam beg.
pupp...aku terlanggar sesuatu. maaf kak..aku memohon maaf agar tidak akan berlaku pertelingkahan antara kami. risau jugak..
dia berpaling...sekali lagi aku terkejut..mukanya yang cantik, dialasi dengan warna-warna yang pelbagai..keningnya agak nipis..bibirnya nampak merah..
tersenyum padaku..aku membalas..mesra sungguh kakak tu...ku sangka dia akan bersolat..tapi dia hanya duduk di atas surau. ku hampiri beliau..bersalaman..tak boleh solat ke??aku mulakan perbualan..
boleh sangat...cuma kak takut make-up kak tanggal kalau ambil air sembahyang..nanti la kak qada'..kat rumah..senyum lagi..macam tiada apa-apa yang sedang berlaku..
ooo.....sembahyang boleh qada'...hmm astaghfirullah.....tundukkan hati..
aku pun berlalu setelah meminta izin..orang berbudi kita berbahasa...
sudah puas aku berjalan..sekarang masa untuk pulang ke jannati...
sementara menunggu bas yang akan membawa aku ke destinasi..aku sempat singgah untuk membeli reload kupon..kredit hpku semakin berkurangan.
kak...topup sepuluh, celcom ye...ku hulur wang kertas berwarna merah..
relod kupon bertukar tangan...tak sengaja, cuma terpandang..ku lihat kukunya panjang..saat dia membelakangiku, rambutnya merah nya jelas kelihatan..huh tak guna bertudung...
aku cepat-cepat pergi..agar tangan ku terjaga dari hinggap di tubuh orang.
sabar hati....istighfar....hanya itu yang mampu aku lakukan.
alhamdulillah...tanpa lama menunggu, bas tiba...
bismillahirrahmanirrahim...langkah kaki kanan ku menaiki bas.
mencari tempat, berdekatan loceng dan yang kelihatan selesa..
ahhh....alhamdulillah....dapat juga aku duduk selesa..
dalam hati ini, ingin cepat sampai..pandu laju sikit wahai pemandu bas...
zikrullah menjadi peneman ketika bersendirian..
tiba-tiba.."assalamualaikum...mohon duduk.."
mata ku terpana...subhanallah bidadari..."er...waalaikumussalam..silakanlah..."
perbualan antara kami bermula...sehingga tak sedar, aku sampai ke destinasi yang kutuju..

Ya Allah...betapa engkau telah menunjukkan padaku tidak semua insan jelek..masih ada dalam kalangan hambaMu yang masih mencari redhaMu ya Allah...jagalah mereka..tunjukkanlah mereka jalan yang benar..dan jangan kau pesongkan hati-hati mereka...amiin...

AKU, bukan ingin membangga diri, bukan ingin menempa nama..tapi hanya ingin berkongsi..agar menjadi manfaat buat semua..
wallahua'lam

0 Responses to "disebalik yang jelek...akan ada yang cantik..."

Leave a Reply

 
seindah kalam, semanis bicara - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords