SERUAN BUAT SEMUA...

Posted by penegak Syiar!!

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...


Hazrat Abu Hurairah RA telah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda,

“Seorang yang bersolah secara berjemaah akan digandakan sebanyak dua puluh lima kali pahala lebih daripada orang yang bersolah bersendirian di rumah atau di kedai. Ini adalah kerana apabila seseorang itu mengambil wuduk dengan sempurna lalu berjalan menuju ke masjid semata-mata untuk bersolah maka setiap langkah yang dilangkahinya akan ditingkatkan satu darjat dan digugurkan satu dosa. Setelah bersolah, jika dia terus duduk di dalam masjid (dengan keadaan berwuduk) maka para malaikat akan memohon rahmat dan keampunan untuknya. Selama mana dia terus duduk menunggu untuk menunaikan solah yang seterusnya maka dia akan terus menerus mendapat pahala solah selama masa dia menunggu solah tersebut.”

(Hadith riwayat Abu Daud, Tirmizi dan Ibnu Majah)

-Rasulullah S.A.W telah bersabda yang mana solat berjemaah(beramai-ramai) itu lebih banyak pahalanya daripada sembahyang secara bersendirian(berseorangan).
-Sebagai seorang hamba yang mengimani Allah dan RasulNya sahutlah seruan ini sebagi tanda kasih dan sayang pada ALLAH dan RASUL...




Dari Abu Hurairah radhiallanhu dia berkata :
“Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda : Merupakan tanda baiknya Islam seseorang, dia meninggalkan sesuatu yang tidak berguna baginya .”
(Hadits Hasan riwayat Turmuzi dan lainnya)
-Tinggalkanlah sesuatu yang dirasa sangat tidak berguna untuk menambah amalan kita..
mengumpat, buang masa dengan benda yang tidak bemanfat, meninggalkan zikrullah...





Dari Amirul Mu’minin, Abi Hafs Umar bin Al Khottob radiallahuanhu, dia berkata: Saya mendengar Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda : Sesungguhnya setiap  perbuatan tergantung niatnya.  Dan  sesungguhnya  setiap  orang  (akan dibalas) berdasarkan apa yang dia niatkan. Siapa yang hijrahnya karena (ingin mendapatkan keridhaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keridhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya karena dunia yang dikehendakinya atau karena wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana) yang dia niatkan.

-Ikhlas dan membebaskan niat semata-mata karena Allah ta’ala dituntut pada semua amal shalih dan ibadah.
-Seorang mu’min akan diberi ganjaran pahala berdasarkan kadar niatnya.


RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERIBADAH...

1 Response to "SERUAN BUAT SEMUA..."

  1. صلح الدين ن Says:

    Al-salamu'alaikum,

    cantik ayat ini ,"...membebaskan niat..."
    Subhanallah, sangat tepat dan bermakna.

    Barakallahu feek.

Leave a Reply

 
seindah kalam, semanis bicara - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords