Allah Yang Maha Pemurah

Posted by penegak Syiar!! | Posted in

“Aisyah...ni ummi nak cakap sikit...”
Ummi..insan tersayang yang sentiasa menjaga aku, maklumlah kehidupan yang jauh dari keluarga.
“em...ada apa ummi..”satu senyuman malas ku berikan pada ummi.
“ada orang minta Aisyah lagi..macam mane?? ada jawapan tak?”
Aku bungkam..aku sekarang sudah berada di tahun akhir pengajian. Ini bermakna aku akan kembali ke tanah air tidak lama lagi..Alhamdulillah...Ya Allah aku amat rindu pada keluarga. Setelah hampir lima tahun aku berada di Bumi Anbiya'. Hanya telefon mudah alih dan internet sahaja yang menjadi penghubung antara aku dan keluarga. Hati ini benar-benar merindui mereka.....
“Aisyah..???”
Suara halus ummi mematikan lamunanku..
“em..ummi..err Aisyah dah ada pilihan hati Aisyah sendiri..maaf ummi..”
“takpe la..siapa pilihan hati Aisyah tu??tak pernah pun nak cakap kat ummi..”
ujar ummi seolah-olah merajuk.
Aku tersenyum melihat ummi yang tersangat ingin tahu. Ya, selama ini aku tak pernah cakap pada sesiapa tentang pilihan hati aku. Kerana pilihan hatiku itu ialah matlamatku..mencapai matlamat, menggapai cita-cita..itulah pilihan hatiku.

****

“akak....tengoklah baju Maira ni...sesuai tak??”
Humaira, adik kesayanganku..yang amat-amat aku sayangi..amanah Allah buatku.
“cantik...tapi kalau pakai tudung labuh lagi cantik.”
aku memberi cadangan..
“emm...ok tapi akak tolong buat yang special untuk Maira k..”
“ok....demi adik akak yang tersayang”
sambil mencium pipinya. Humaira, 25 tahun umurnya 2 tahun lebih muda dariku. Tengah berdebar menanti hari bahagianya yang dijodohkan melalui baitul muslim di universitinya. Alhamdulillah.. nikmat perkenalan tanpa maksiat sebelum ijab qabul.

****

Petang itu, aku pulang kerumah agak lewat. Ada sedikit kerja yang perlu aku siapkan. Aku kini berkhidmat sebagai kaunselor bebas dan pendakwah bebas yang kini sudah mempunyai pejabat dan kereta sendiri. Alhamdulillah.. Segalanya demi islam.. Semoga kelahiranku akan memberi manfaat buat Islam.. Berkat doa keluarga dan usaha yang berterusan.
“Allah bersama dengan orang-orang yang sabar”monolog hatiku....ayat yang menjadi perangsang buatku.
Pintu bilikku diketuk. Kelihatan susuk tubuh insan yang menjadi pengubat dikala hatiku resah.
Mushaf biru yang pernah ummi hadiahkan padaku pada awal pertemuan, ku tutup dan ku letak diatas meja solekku.
“Aisyah...”redup mata ibu merenung jauh ke dalam mataku..aku jadi serba salah. Resah bila ditenung sebegitu.
“....ibu tengok Aisyah sibuk sangat..sampai diri sendiri pun tak terurus.”ibu memulakan bicara. Aku hanya diam membisu.
“....Aisyah, ibu nak juga tengok Aisyah gembira, terjaga,..” ibu menyambung tanpa diminta. Aku seakan mengerti tentang topik perbualan ibu tika itu.
“maksud ibu??”aku bertanya walaupun aku mengerti maksud ibu.
“Aisyah, ibu teringin nak tengok Aisyah berumah tangga..ibu nak timang cucu..sebelum ibu tutup mata..umur ibu pun dah semakin meningkat.”
ibu meneruskan kata tanpa berselindung. Seperti ada rajuk di hati ibu. MasyaAllah...betapa aku telah menyakiti hati orang tuaku dalam diam Ya Allah...Ya Allah beri aku kekuatan untuk berkata...
“ibu...siapa yang tak nak berumah tangga bu, ....”
tanpa sempat aku menghabiskan kata ibu cepat-cepat menyampuk...
“..Aisyah nak ke?ibu boleh tolong carikan..”terukir satu senyuman dari bibir ibuku. Indah bak bidadari...
Ya Allah....berikan aku kekuatan....
aku cuba senyum walau berat. Ibu terus keluar tanpa sepatah kata.. aku kelu..air mataku tumpah..
aku rebahkan diri atas katil empukku...
beristighfar...mengalunkan surah ar-Rahman...setitik demi setitik air mataku tumpah...entah kenapa...bila disebut soal kahwin aku ingin segara melarikan diri..aku takut...takut untuk menghadapinya...kenapa????entah aku juga bingung sendiri...

****

Humaira menghampiri aku sambil mengucup pipiku...
aku mengesat air mata...jatuh bagaikan manik jernih.
“Akak....knape tak happy ni???..cakap la kat Maira..Akak tak nak ke??Maira bleh cakap kat ibu..”
Humaira..adik yang sangat mengambil berat tentang diriku.
“Maira...akak tak sedia..akak takut..”ujarku tanpa berselindung...aku rebahkan kepalaku di bahu Humaira..Humaira terus membacakan surah an-nisa padaku...aku kembali terkedu apabila pembacaan Humaira sampai pada ayat yang ke 34...''Laki-laki(suami) itu pelindung bagi perempuan(isteri).....''aku bangun..
“insyaAllah Maira...akak dah bersedia menghadapi segala kemungkinan...syukran ya ukhti habibati..”
“akak...jangan risau, Maira dengar bakal suami akak ni orangnya zuhud, seorang pendakwah bebas macam akak..”sekali lagi kata-kata Humaira memberi kekuatan buatku. Mudah-mudahan kami sefikrah..tu yang mampu aku ungkapkan..

Harinya tiba juga...subhanallah...aku jadi semakin berdebar...segera wudhuk diambil..solat dhuha ku dirikan. Majlis pertunangan sekaligus pernikahan. Ya Allah....aku Hamba Mu yang kuat!!!!
tok...tok..tok...aku tersentak..pintu dibuka..Humaira setia di sisiku..Dadaku kuat bergelora....tanganku sejuk...subhanallah...astahgfirullah....istinghfar wahai hamba Allah....tenang...sabar....
“assalamualaikum...”satu suara yang amat-amat aku kenali dan kurindui..
“ummi...”spontan mulutku bersuara..debar dihati semakin reda...tapi pula timbul persoalan lain..
apa ummi buat di rumah aku..
sambil tersenyum ummi menyarung cincin di jari manisku...
dan aku sudah menjadi tunang orang..ummi mencium dahiku..
ku peluk ummi....
kemudian hadir seorang lelaki di dalam bilikku...diikuti ibu dan ayah ku..Itukah bakal suamiku??Ya Allah beri ku kekuatan..Humaira masih setia di samping ku..Ummi kembali bersuara...
“assalamualaikum Aisyah...terima kasih kerana menerima anak ummi..izinkan ummi..”
purdahku disingkap ummi...aku sepertinya semakin memahami apa yang terjadi...


Segala tanda tanya akhirnya terjawab. Rupanya ummi adalah ibu mertuaku...Insan yang telah menjaga aku selama ini..yang menjadi peneman dikala aku merindukan keluarga...Ya Allah syukur padamu....walaupun aku tidak pernah mengenali siapa suamiku..aku tidak pernah tahu akan kewujudannya..ummi tidak pernah bercerita tentangnya...mungkin itu cara ummi menjaga..aku sanjungi beliau..


****

“sayang....”
“eh abang..bila abang masuk??”
suamiku menarik tanganku lalu dikucup..Ya Allah timbul satu perasaan bahagia dalam hatiku...
“sayang bahagia tak dengan abang??”dia bertanya....
Ya Allah aku bahagia tersangat kerana engkau menghadiahkan aku orang sepertinya...
“abang adalah hadiah yang paling bermakna dari Allah....terima kasih ya Allah...”ujarku sambil tersenyum...
“jom”ujar suamiku...''anak-anak sedang menunggu...”kami sama-sama bergerak menuju ke kereta..Al-Hidayah..itulah nama pusat pengajian qiraat dan tarannum yang kami sama-sama dirikan untuk kanak-kanak...insyaAllah akan menghasilkan hafiz dan hafizah muda...

terima kasih Ya Allah..Engkau mengurniakannya untuk aku...semoga kami terus menjadi manfaat buat insan-insan lain...

0 Responses to "Allah Yang Maha Pemurah"

Leave a Reply

 
seindah kalam, semanis bicara - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords