aku

Posted by penegak Syiar!! | Posted in

Aku ketika itu masih berumur 7 tahun..
baru memasuki alam persekolahan..
aku sering dihantar ke rumah ayah saudaraku..
untuk dalam masa yang sebentar namun kerap..

selepas lima tahun bersekolah rendah..
aku memilih untuk bersekolah menengah di sebuah sekolah di ibu kota..
agak jauh dari rumah..
bila cuti, aku hanya akan tinggal di asrama..
selama lima tahun aku berkeadaan begitu..
akibatnya, aku menjadi pasif dihadapan seluruh keluargaku..
terutama pada ayah dan ibu..
aku faham perbuatan aku itu hanya menyakitkan hati kedua orang tua ku..
dalam masa lima tahun aku ibarat meng'orang asingkan' kedua orang tuaku..

apabila bait-bait kasih meresap dalam keluarga ku..
aku pula sekali lagi terpaksa meninggalkan rumah untuk mengikuti satu program kerajaan..
selama tiga bulan aku tidak pulang kerumah..
rindu terasa..
kala itu aku baru merasa nikmat merindukan keluargaku..
baru aku mengerti perasaan insan-insan yang menangis kerana rindu keluarga..
selama ini aku hanya mentertawakan mereka..
ia adalah satu jenaka buatku..
kini aku mengalaminya..

selepas tiga bulan, aku kembali ke rumah..
namun, belum pun sampai tiga bulan penuh aku menghabiskan masa bersama keluarga..
aku terpanggil lagi untuk menyambung pengajianku..
di sebuah Institusi Swasta tempatan..
namun terpaksa lagi berjauhan dengan kedua orang tuaku..
aku akan pergi untuk masa yang panjang..
apabila aku kembali kerumah segala-galanya mungkin akan berubah..
dalam masa dua tahun yang awal ini aku baru berpeluang untuk bersama mereka selama tiga minggu sahaja..
sungguh sedikit masa untukku bersama keluarga ku...

hati meronta namun perjuangan perlu diteruskan..
Doa sahaja yang boleh menjanjikan bahawa mereka dalam keadaan yang baik-baik sahaja...

0 Responses to "aku"

Leave a Reply

 
seindah kalam, semanis bicara - Free Blogger Templates, Free Wordpress Themes - by Templates para novo blogger HD TV Watch Shows Online. Unblock through myspace proxy unblock, Songs by Christian Guitar Chords